And we afterwards continually remind each other of these things. And the wealthy among us help the needy; and we always keep together; and for all things wherewith we are supplied, we bless the Maker of all through His Son Jesus Christ, and through the Holy Ghost. And on the day called Sunday, all who live in cities or in the country gather together to one place, and the memoirs of the apostles or the writings of the prophets are read, as long as time permits; then, when the reader has ceased, the president verbally instructs, and exhorts to the imitation of these good things. Then we all rise together and pray, and, as we before said, when our prayer is ended, bread and wine and water are brought, and the president in like manner offers prayers and thanksgivings, according to his ability, and the people assent, saying Amen; and there is a distribution to each, and a participation of that over which thanks have been given, and to those who are absent a portion is sent by the deacons. And they who are well to do, and willing, give what each thinks fit; and what is collected is deposited with the president, who succours the orphans and widows and those who, through sickness or any other cause, are in want, and those who are in bonds and the strangers sojourning among us, and in a word takes care of all who are in need. But Sunday is the day on which we all hold our common assembly, because it is the first day on which God, having wrought a change in the darkness and matter, made the world; and Jesus Christ our Saviour on the same day rose from the dead. For He was crucified on the day before that of Saturn (Saturday); and on the day after that of Saturn, which is the day of the Sun, having appeared to His apostles and disciples, He taught them these things, which we have submitted to you also for your consideration.
출처: http://www.earlychristianwritings.com/text/justinmartyr-firstapology.html
위의 글을 보면, 저스틴은 그 어느 곳에서도 안식일을 제 7일로 지키자는 말이 없습니다. 이것은 로마에서 종교로 공인받기 훨씬 이전인 박해받는 시절에 형성된 것입니다. 사실 예수도 인자가 안식일의 주인이라 하였고, 바울 역시 유대적인 의례를 멀리하려고 노력했고, 이런 전통속에서 예수의 부활과 성찬에 대한 관심들이 저는 안식일보다 더 강하게 전승되었다고 생각합니다. 즉 초기 교회는 유대인과 기독교인을 구분하는 정기적인 만남을 필요로 했는데 그것이 바로 주일개념입니다. 그런데 안식일교회에서 자신을 상당히 갖는 부분은 신약성서에 주일 성서 개념이 없기 때문입니다. 그렇다고 안식일을 특정해서 열심히 지키자는 것도 없구요.
그러면 우리는 주일성수, 안식일의 전통은 초기 교회에서 찾아봐야 하는데, 그 손을 주일성수에 더 들어줘야 된다고 생각합니다. 또한가지 제가 아래서 썼지만 일요일 성수와 상관없이 안식일의 전통의 맥을 잇고자 한 것은 바로 가톨릭교였습니다. 이런 가톨릭적 전통을 엄청 싫어하는 사람들이 종교개혁자들이었습니다. 그나마 안식일주의가 개신교사이에 붐을 형성한 것은 가톨릭 전통이 남아있던 영국에서였지 대륙은 아니었습니다. 이런 맥락에서 안식일주의의 맥을 이은 가톨릭의 역할을 안식일 교회에서는 칭찬해 줘야 합니다.
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